Urodzony 08.08.1935 r. w Warszawie, zmarł 02.03.2016, architekt, architekt wnętrz, członek SARP i ZPAP, ukończył: Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Wydział Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Doktoryzował się i habilitował na Wydziale Architektury PW. Tytuł profesora nadany w 1992 r. Wykładał na Politechnice Warszawskiej teorię i historię architektury XX w., projektowanie oraz konserwację zabytków. Był kierownikiem Zakładu Architektury i Sztuki Współczesnej.
Wydał ponad 55 publikacji, krajowych i zagranicznych, z dziedziny teorii architektury współczesnej. Brał udział w licznych konferencjach krajów Europy, Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej i Południowej. Od 1999 r. był przewodniczącym Komitetu Architektury i Urbanistyki PAN.
Ponadto uprawiał malarstwo akwarelowe. Swoje prace wystawiał w kraju i zagranicą.
Brukalski Baltazar
Dam Minh
Gnatowski Jerzy †
Gołębiewski Jan
Kacperek Andrzej
Karczmarzyk Włodzimierz
Karpińska-Morelle Ewa (były członek SAP)
Krenz Jacek
Legut Leszek (były członek SAP)
Lemańczyk Kazimierz (były członek SAP)
Ludwin Krzysztof
Orłowska Anna
Orłowski Michał
Orzechowski Mirosław
Pańkowski Andrzej †
Pańkowski Piotr
Pętkowska Joanna
Przewłocki Stanisław
Raczkiewicz Krystyna (były członek SAP)
Rodak Krzysztof
Rogala Ryszard
Słupeczański Ludomir †
Smółka Michał
Suffczyński Michał
Sufliński Adam
Szczepanek Zbigniew
Twardowski Kazimierz
Zaborowski Maciej
Brukalski Baltazar
Dam Minh
Gnatowski Jerzy †
Gołębiewski Jan
Kacperek Andrzej
Karczmarzyk Włodzimierz
Karpińska-Morelle Ewa (ex member SAP)
Krenz Jacek
Legut Leszek (ex member SAP)
Lemańczyk Kazimierz (ex member SAP)
Ludwin Krzysztof
Orłowska Anna
Orłowski Michał
Orzechowski Mirosław
Pańkowski Andrzej †
Pańkowski Piotr
Pętkowska Joanna
Przewłocki Stanisław
Raczkiewicz Krystyna (ex member SAP)
Rodak Krzysztof
Rogala Ryszard
Słupeczański Ludomir †
Smółka Michał
Suffczyński Michał
Sufliński Adam
Szczepanek Zbigniew
Twardowski Kazimierz
Zaborowski Maciej
Artysta malarz z zawodu, zamiłowania i powołania, Wrocławianin z wyboru, zafascynowany pejzażem i tym co go buduje, zachwycony światłem i jego wibracją, łapie chwile by je zatrzymać i utrwalić. Za to wszystko docenia go Świat i przyjaciele.
Akwarela powszechnie uważana jest za bardzo trudną technikę ponieważ nie każdemu daje się oswoić. Robi wrażenie upartej i za nic mającej intencje i zamysły malarza. Czasami jednak zdarzy się, że bardzo chętnie współpracuje. Nawiązanie dobrego kontaktu zawsze leży po stronie artysty. Jeśli twórca spełni wszystkie warunki, może cieszyć się jej przychylnością. Malarz musi zaakceptować jej wolność, obficie obdarzyć eksperymentami, zaciekawić tematem, dostarczyć szlachetnych materiałów, wzbogacić swoim wnętrzem i wesprzeć mistrzowskim warsztatem. Ale nic z tego nie będzie, jeśli malarz będzie próbował przemycić choćby odrobinę fałszu. Otrzymaliśmy oto odpowiedź na pytanie: dlaczego jest tak mało prawdziwych akwarelistów?
Stanisław Przewłocki jest w pełni akwarelistą w sensie artystycznym ale przede wszystkim jako człowiek.
LESZEK LEGUT
Akwarelista, architekt.
Jeden z założycieli Stowarzyszenia Akwarelistów Polskich.
Uczestnik międzynarodowych plenerów malarskich w Paryżu, Pradze, Rzymie, Wiedniu, Wilnie, Wenecji, Bretani, Toskanii, na Istrii i Sycylii oraz licznych plenerów krajowych.
Maciej Zaborowski – malarz, rysownik, architekt. Ukończył studia na wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Warszawskiej. Współzałożyciel Stowarzyszenia Akwarelistów Polskich (SAP).
Karierę akwarelisty rozpoczął w 1987 roku wystawą we Włoszech. Główny temat jego prac to pejzaż miejski, krajobraz polskiej wsi oraz martwa natura. Szczególne miejsce w twórczości Zaborowskiego zajmuje Warszawa, wzięta z całym swoim kolorytem, dynamiką, hałasem i zatrzymana, jakby w stopklatce. W cyklu „Zgiełk” to właśnie miejski szum, tempo tętniącego miastem życia stanowi źródło artystycznej inspiracji.
Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej i University of Detroit Mercy. Stypendysta Fundacji Residenza Universitaria Internazionale (Rzym 1990) i Rządu Republiki Włoch (Perugia 1991, Siena 1997). Uczestnik wymiany naukowej między Wydziałem Architektury Politechniki Warszawskiej i Faculty of Architecture uniwersytetu w Detroit, gdzie studiował, a następnie wykładał komunikację wizualną. Dyplom - projekt Galerii Sztuki Współczesnej (promotor: arch. Andrzej Miklaszewski).
W latach 2000-2008 asystent, obecnie adiunkt w Pracowni Rysunku, Malarstwa i Rzeźby Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Doktorat - "Rysunek strukturalny w prezentacji przestrzeni architektonicznej" (promotor: prof. dr hab. inż. arch. Lech Kłosiewicz).
Twórca ilustracji w technikach rysunkowych i akwareli dla mediów, agencji reklamowych, firm architektonicznych i kolekcji prywatnych. Autor panoramy centrum Warszawy dla Cushman& Wakefield. Jeden z założycieli Stowarzyszenia Akwarelistów Polskich. Prezentuje prace w galeriach sztuki w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Gdańsku, Krakowie oraz w Zakopanem w pracowni Jana Karpiela Bułecki. Uczestnik międzynarodowych warsztatów urbanistycznych w Brukseli, Kairze, Berlinie, Bukareszcie i Sankt Petersburgu (współpraca z Duany Plater-Zyberk & Company), plenerów malarskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, Toruniu, Arezzo (Toskania) i na Sycylii oraz wystaw zbiorowych i indywidualnych.
Urodzony w 1957r . Studia - Akademia Sztuk Pięknych Kraków, Wydział Grafiki Katowice. Uczeń Jerzego Dudy Gracza , Romana Nowotarskiego, Bronisława Chromego. Dyplom 1983r . W Poniatowej mieszka od roku 1988, z żoną i synem Mateuszem prowadzą gospodarstwo rolne na bazie którego w 1994 r. powstała „ Sekcja Jeździecka Poniatowa”. W Kazimierzu Dolnym prowadzi Galerię Dwuautorską, jest jednym z założycieli „ Kazimierskiej Konfraterni Sztuki”. Organizował kilka ogólnopolskich plenerów malarskich .
Bierze udział w wystawach krajowych i zagranicznych, uczestniczy w wielu plenerach malarskich, oraz aukcjach charytatywnych. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych, prywatnych w Polsce, Wielkiej Brytanii , Włoszech , Szwajcarii, Niemczech, USA i Watykanie.
Twórczość Michała Smółki łączy w sobie istotne elementy dla malarskiej wypowiedzi: znakomity, ukryty w materii malarskiej rysunek, współgrające ze sobą atrakcyjne sąsiedztwa kolorystyczne, których współbrzmienie daje wspaniałe wizualne efekty. Ważnym, być może rozstrzygającym elementem w tym malarstwie jest świetlistość kolorów i ciekawa kompozycja realizowana z malarską wrażliwością.
WIESŁAW OCHMAN
Michał Smółka
24- 320 Poniatowa
ul : Młynki 9
tel: 048 81 820 5656